Жабешки бутчета и коктейли под юнското слънце
Обновената част на Женския пазар за пета поредна година бе домакин на най-голямото у нас събитие, посветено на уличната храна и хубавите напитки: Бакхус StrEAT Fest. Близо 13 000 души минаха в рамките на уикенда на 5 и 6 юни през центъра на София, за да пробват жабешки бутчета, охлюви по бургундски, опушени меса, такоси, месни или изцяло растителни бургери, гьоза, зеленчуци с темпура, пролетни рулца, вурстове, коктейли, крафт бири и вина, сладкиши и какво ли още не, излезли от майсторските ръце на над 70 изложителя, представляващи марки от цял свят.
Приблизително един от всеки 5 щанда на шареното събитие под слънчевото юнско небе бе нов - или неприсъствал досега на никое от предходните издания, или дори изцяло дебютиращ на пазара.
Другите две новини бяха свързани с преживяването в рамките на фестивала: с оглед на хигиената, а и по-бързото обслужване събитието беше изцяло безкешово, а плащанията ставаха с карта или през смарт устройство.
За първи път имаше и повече акцент върху програмата под формата на кратки майсторски класове и образователни лекции на открито от сцената, а похапващите гурмани посядаха да слушат в близко разположените тревни площи в къта за отмора на JTI.
Опашки и голям интерес в къта на Mastercard предизвикаха
дегустационните хапки, дело на популярния шеф-готвач Джун Йошида,
които бяха подарък за всеки посетител, участващ в играта на Mastercard и снимал се на специалния им зелен кът.
Освен без пари в брой фестът беше и без еднократна пластмаса: благодарение на партньорството с BeBio чиниите, чашите и приборите им от картофено нишесте и захарна тръстика създадоха спомени, но не и екологичен отпечатък. Там, където все пак имаше опаковки, те бяха рециклирани в специално предоставените от ЕКОПАК контейнери за разделно събиране.
Апетитни ястия, приготвени на момента, предлагаха
16 ресторанта, готвещи в стила и с автентичните съставки на различни кътчета на света -
започвайки от далечни дестинации като Мексико (El Gallo Cantina Mexicana), през Азия (Royal Thai и Hamachi-ni) и емблематичните бургери и барбекю (Skapto, Ham Bar, The Holy Smokes BBQ, Ribs Brothers), за да се върнем на познатата, но безкрайно уютна територия на Европа и конкретно Италия (Caruso Pizza & Salads), Франция (L'Instant) и България (Палачинкарница Тиган, Космос, Meat Some).
Няколко ресторанта пък направиха своя дебют на феста, без дори все още да са отворили врати самите физически обекти. Изложителите, чиято премиера на софийската кулинарна сцена бе на Женския пазар, бяха Vienna Café & Restaurant, пленяващ с австро-германски деликатеси, Chicken X - пържено пиле по тайна рецепта със сос от мед и трюфели, и цветните бургери на Plant.bite, които са изцяло растителни и се правят със заместители на месо от британския бранд The Vegetarian Butcher.
Любопитство предизвика присъствието и на Cookit.bg, чийто щанд макар и да изглеждаше като ресторант, всъщност изигра ролята на платформа за демонстрации. Компанията предлага услуга - доставка до дома на точно премерени количества продукти, нужни за приготвяне на ястие за двама души, и рецепта, по която това да стане в рамките на до половин час. Демонстрациите бяха, меко казано, ангажиращи: веднъж загледали се, минувачи край щанда набързо бяха канени да влязат зад него и да се захванат да готвят с наставления и помощ от екипа.
Друг акцент, който надгради феста и го превърна в по-всеобхватно преживяване, бе
срещата с новата платформа FoodОbox.
Приложението вече е достъпно за Android (скоро и за iOS) и е фокусирано върху преразпределянето на храната така, че тя да не се хвърля. Напълно годни продукти, сготвени или сурови, останали след края на работния ден на заведения от всякакъв вид, намират втори шанс на драстично по-ниска цена, вместо да се озоват в боклука (очаквайте повече за Foodobox вижте ТУК).
Освен предстоящия в края на лятото Bar & Snack Fest, отново дело на екипа на "Бакхус", вероятно StrEAT Fest-ът е събитието, най-богато на коктейли! Не си позволяваме удивителни често, но когато го правим, обикновено това е заради искрено въодушевление: коктейли от номадската каравана на Johnnie Walker, джин с тоник от Tanqueray и Gordon's Gin, уиски коктейли от специална каручка, гостуваща ни от Пловдив, коктейли с ракия, че дори и коктейли от излезлия наяве за два дни първи "таен" бар на България 5L Speakeasy Bar толкова много никога не е имало в предходните издания на феста.
Повод за повдигнати вежди и непринудено любопитство бе китайската ракия Moutai Kweichow, която носи 1200 аромата и полъха на непознатото. И, да, също отлично би играла в коктейли.
За второ поредно издание се мълвеше за градинката на Aperol, където бохемите посядаха уж за по едно питие на пуфовете, но приятната атмосфера просто не им позволяваше да станат с часове.
Пивото също беше сериозно застъпено: от любимците на Чехия Kozel и Pilsner Urquell до крафт бири от България и света, а техният "братовчед", сайдерът, освежаваше ценителите на леката сладост. DiVino отвориха десетки бутилки българско вино на чаша, Seewines пък - пенливи и тихи вина от Италия.
Дебют на феста направиха две безалкохолни напитки: новите на пазара Vidas и още по-новите Пате Мате. За ранобудните кафето бе от Coffero, а жаждата бе утолявана на трите водни бара на Pure-H2O.
В зоната, посветена на производители на сладко и солено, най-добрите десерти, пекарни и джелато в София, както и висококачествени зехтини от Испания и Гърция събраха онези, които имат
не просто любопитно небце, но и любознателен ум.
Тези зони през годините са се доказали като традиционно по-подходящи за семейства и за посетителите, настроени за по-бавно и спокойно изживяване, които предпочитат в разговор да вникнат в детайлите около това какъв е пътят на продуктите. Медове (и трогващи бижута, съдържащи едва една осма от чаена лъжичка мед - колкото произвежда пчела за целия си живот), тахани, бурканчета с морски улов, люти сосове и пасти с трюфел, млечни продукти от мандра със свободно пасящи животни намериха нова публика и съответно - почитатели.
Собственият фермерски магазин на "Женски пазар" също беше отворен за посетители. Той вече предлага доставка на занаятчийски продукти и зеленчуци до дома през онлайн платформата www.e-pazar.bg.
Голямата новина на петото издание на StrEAT Fest бяха
безплатните майсторски класове и кратки лекции на открито.
Целта бе полезно съдържание, подготвено от изложители по покана на "Бакхус" и представено в до 15 минути, да надгради върху преживяването на посетителите и да предостави добавена стойност. Класовете се провеждаха на основната сцена и достъпът до тях бе свободен, без от предварително записване.
Форматът е нов за фестивала и основен фокус бе повишаване на образоваността по темите, свързани с храните и напитките. Темите бяха в сферите на кафето, зехтина, живата бира, енологията и миксологията, както и приготвянето на пица и сурови десерти у дома. Съдържанието бе леко поднесено и достъпно за по-широка аудитория.
Майсторските класове бяха разнообразявани от музика на живо с изпълнители от 3 държави: България, Ирландия и Бразилия. Джаз, поп, латино, акустични изпълнения, етно и самба звучаха в рамките на Женския пазар благодарение на The Peoples (Джейми Макдоналд и Ния Петрова), Ла Миньор, Echoo Balkan Samba и People of Maha.
За втора поредна година
специално внимание получиха домашните любимци,
които си изкараха особено добре на феста заради щандовете с храна и играчки от Husse и пекарна за кучета 4Dogs, а сумите, похарчени на щанда на благотворителния магазин на Animal Rescue Sofia, отидоха за храна и лекарски грижи за животните в приюта.
Събитието Бакхус StrEAT Fest сe организира съвместно с помощта на Пазари "Възраждане" - общинското дружество, което стопанисва "Женския пазар".
Бакхус StrEAT Fest се реализира с безценната подкрепа и партньорство на Mastercard, JTI, Johnnie Walker, Gordon's Gin, Kozel, Pilsner Urquell, Tanqueray Gin, Spark, Vivacom, BeBio, ЕКОПАК и Pure-H2O.