Новини

FoodObox: втори живот за храната

София Павлова 29 юни 2021, 16:29

Проблемът с хвърлянето на храна категорично не може да бъде решен с няколко клика на смартфона ни: това го казва и самият основател на такова мобилно приложение. Но със сигурност е добро начало. Иван, Джейн и Вили стоят зад FoodObox - онлайн платформа, която съществува от съвсем скоро. Услугата направи своеобразен дебют на Бакхус StrEAT Fest, където над 10 000 души научиха, че могат да си набавят вкусна храна почти на половин цена и срещу минимални усилия. Уловка няма: продуктите остават след края на работния ден на любимите ни заведения, на които иначе би им се наложило да ги хвърлят като отпадък.
Разговаряме с Иван Иванов и Джейн Димитрова, основатели на FoodObox, за първите им стъпки към унищожаване на грозното противоречие "храна в излишък".

Да започнем от очевидното: какво е FoodObox и как може да ни е полезно?
Джейн: FoodObox е мобилно приложение, чрез което различни видове хранителни бизнеси оползотворяват произведена, но непродадена в обекта им, храна. Клиентът отива до адрес и там получава кутия-изненада с качествени продукти, която поръчва през приложението ни на достъпна цена.
Преди време се запознахме на една акселераторска програма и се оказа, че в главите ни се върти една и съща идея - как да допринесем за намаляване на разхищението. Ние сме първата и единствена (за момента) подобна платформа в България. Иначе идеята не е никак революционна и подобни приложения съществуват в други европейски страни от известно време.

Как се случва процесът чисто логистично?
Джейн: Постарали сме се максимално да улесним процедурата, която изисква от потребителя да влезе в приложението FoodOBox (за момента то работи само за Android, но скоро се очаква версия и за iOS), да провери обект, който е удобен за него и предлага кутия за взимане, да запази съответната кутия и да отиде да си я вземе.

Има ли часови диапазон и как става плащането?
Джейн: Да, обикновено той е между 30 минути и 2 часа, като разбира се има опцията и да бъде удължен спрямо ситуацията. След като клиентът отиде на място, е достатъчно само да покаже пин кода, с който е резервирана кутията, да си я плати и да си я вземе.

Клиентът какво получава? Споменахте кутия-изненада, т.е. когато поръчам, не знам предварително и не мога да избера?
Джейн: За един обект е трудно да предвиди точно какво ще остане в излишък и тъкмо заради това се придържаме към елемента на изненада. Всеки човек може да избира обаче от различни категории: печива, плодове и зеленчуци, готвено и т.н. Макар и да знае категорията, точното съдържание остава загадка до последния момент. Това, което гарантираме, е, че храната е винаги в срок на годност.

Какви храни и заведения можем да открием във FoodОbox? Само сготвени ли са продуктите и какво да кажем за хората с по-специфичен режим?
Иван: FoodObox категорично не е бутикова услуга, работим с всякакъв тип хранителни обекти - от малки магазини, през големи супермаркети, производители, до заведения и ресторанти, предпочитанията си човек може да отблежи в приложението - ако например иска само вегетариански опции да му се появяват при търсене, може да го зададе във филтъра. Идеята е да включим всички по веригата. Ето една примерна ситуация: собственик на плод и зеленчук остава с голямо количество продукт, който няма как да продаде на супермаркет поради редица строги регулации. Продуктът обаче е все още абсолютно годен за употреба и в такъв случай се появяваме ние и свързваме производителя с някой ресторант, който на драго сърце приема зеленчуците и ги оползотворява в своята кухня.

Как реагира пазарът и какви са отзивите на клиентите?
Джейн: За момента получаваме единствено положителни отзиви, всеки бизнес, избрал да работи с нас, е максимално коректен, а крайният резултат ни мотивира да продължаваме и да се разрастваме. Даже в момента вече търсим да наемем повече хора на работа при нас.

Да говорим в числа. Какво количество продукти спасявате за седмица, да речем?
Джейн: Предвид факта, че стартирахме платформата преди около 2 месеца, все още е рано да представяме статистика. Ако в началото сме имали по 1 продажба, то сега продаваме по 6-7 FoodObox кутии на ден. Преди време попаднах на една интересна формула, според която достигнахме до заключението, че 1 кутия (със средно тегло 500 гр) се равнява на 2,5 кг намалени въглеродни емисии. Грубо казано, до момента сме успели да свалим въглеродния отпечатък с 250 кг.

Това е поредният случай, в който България изостава, но доказва, че може бързо да навакса с материала.
Джейн: Да, така е. През последните години живях и работих в Италия. Там от доста по-дълго време хората са с придобити навици, които не костват нищо, а означават много. Като това да идеш на пазар с платнена торба, да си носиш собствена кутия за обяд, да си вземеш порцията от заведение, която не си доял, за вкъщи. Това последното особено не беше никак популярно в България до скоро. Считаше се за нещо срамно.

Разхождайки се из FoodObox сайта, забелязах благозвучното Love Food Fest. Няколко думи за него?
Иван: Love Food Fest трябваше да се случи миналата година, но сега имаме повече сили и ценни контакти: с две думи, целта ни е да обединим хора от различни сектори на хранителната индустрия, така че популярни готвачи, големи вериги магазини, хора от преработвателната индустрия да се съберат около идеята за устойчив бизнес и нулев отпадък чрез лекции с конкретни предложения за начините, по които можем да овладеем проблема с разхищаването на храна. Още нямаме дата, но Love Food Fest предстои.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK