Кристина Иванова, Casavino: Ще отворим 9-литрова бутилка шампанско в събота
"Ще сте заобиколени от пенливи вина, от различни категории и региони, с непосредствен и лесен достъп до красива тераса и градина, преминаващи в парк." Така най-кратко ще изглежда съботният ден - 10 юни, защото от 13-21 ч. в 2020 Event Space се провежда Taste Champagne & Sparkling Wines - "ходеща" дегустация на Casavino с 27 щанда, посветена на всичко с балончета - от шампанско и креман до пет-нат, зект, кава и, разбира се, просеко.
По този повод разговаряме с Кристина Иванова от Casavino - за събитието, но и за тенденциите и някои любопитни особености на българския пазар.
Кристина, нека започнем с очевидния въпрос: понеже шампанското е кралят на пенливите, този стил ли ще е най-силно представен на събитието? Изобщо, как изглежда разпределението между държавите и стиловете?
Да, разбира се, Шампан е кралят, няма спор. Ето как изглеждат нещата: 27 маси с участници има на събитието, от тях 8 са посветени на шампанското. И нека имаме предвид, че като казвам "маса", на някои от тях се представят до 4 производителя, т.е. за да си го кажем най-просто - 11 къщи са от Шампан, а общо всичките етикети на събитието са над 120.
Предполагам, ще е добра смесица от познати имена и не толкова?
Да, ще ги има тези, които всички сме чували - Louis Roederer, Moet & Chandon, Dom Pérignon, Taittinger, Drappier, Veuve Clicquot, Piper Heidsieck, но заедно с тях ще бъдат представени и великолепни, по-малко известни у нас къщи като Canard-Duchênе и Henriot, например, както и Palmer & Co. - той е на специален фокус, тъй като отскоро е на българския пазар, представят vintage розе с отлежаване тип солера (в контекста на пенливите вина по традиционен метод, каквито са шампанското, креманът, кавата и франчакортата, vintage означава, че виното идва само от една конкретна и много добра реколта - сравнителна рядкост, защото повечето етикети са кюве или микс от различни реколти - бел. авт.).
Това ли са "звездите" на дегустацията? Макар че като колега организатор на събития знам, че всички отказваме да си играем на любимци с участниците, всички са ни скъпи.
Съгласна съм, никой не е тук случайно, всички са избирани и търсени с желание. Но разбирам въпроса. На любимци няма да играем, но ще спомена нещо откровено любопитно: ще отворим 9-литрова бутилка Drappier (този размер се нарича "Салманазар" - бел. авт.) - нещо, което и повечето в екипа на Casavino не сме правили, та и за нас ще е доста интересно. И още нещо: ще отворим 6-литрово пенливо пино гриджо от италианския регион Фриули. Традиционният сорт за пенливи във Фриули e рибола джала, но там по-важното е методът - той е нещо средно между традиционен и шармат (по който се прави просеко - бел. авт.), доста е особено. Ферментира първо в стоманени съдове, после и в дъб, има вторична ферментация, за да се получат вече и балончетата, в хоризонтални автоклавни съдове. А на всичкото отгоре е и vintage, макар и да е странно да ползваме думата извън контекста на традиционния метод, 2017 г. е.
Наистина смело вино - ще се пробва задължително. Хубаво е, че има по нещо и за тези от нас, които обичат експериментите. Шампан вече го разнищихме, но ако нарисуваме цялостната картинка с изложителите, как изглеждат останалите вина, откъде са, какви са?
Откъм държави и стилове изборът е много пищен. Франция с шампанското я споменахме, втората най-застъпена категория е креман - т.е. същият метод, но от други региони на страната, представители има от Елзас, Жура и Лиму, а пак от Франция отделно има и някои предложения от Лоара, които излизат извън ограниченията и затова не могат да се нарекат креман, те са чудесни за по-смели. Испания очаквано е с кава, ще отворим най-високия клас на Codorniu, Villa Conchi и Freixanet също присъстват в градината. Италия е с какво друго, ако не с просеко - ще видите страхотни етикети с престижната апелация Valdobbiadene Superiore. Имаме зект от Германия, най-известната изба на Мозел - Dr. Loosen ще се представи с 3 пенливи ризлинга, включително един с 0% алкохол. Австрия може би ще ви изненада - има бутилка оранжев биодинамичен пет-нат. Малко познатата у нас Португалия се включва с 2 етикета по традиционен метод, същото важи и за двете от България - не сме я забравили, естествено, участниците са Bononia Estate и Villa Yustina.
Изненадана съм, че пет-нат се спомена само веднъж, във винените среди у нас като че ли този стил се обсъжда най-много напоследък.
Ако трябва да сме честни - обсъжда се много, но се пие малко. Поне не сред масовата публика, тя в момента е повече на вълна просеко. В последните 2-3 години при нас в Casavino виждаме двойно увеличение на потреблението, там има и немалко маркетинг усилия вложени на всички нива. Като че ли сега креманът е звездата - нормално е да е така, като се замислим: прави се по метода на шампанското, т.е. има отлежаване върху фините утайки, има ги хлебните, даже бриошени нотки, но пък струва наполовина.
Това събитие е второто на Casavino, което прилага нов начин на дегустиране и пазаруване: сумата, похарчена за билет за дегустацията, ти се връща обратно под формата на ваучер за пазаруване. Как става това?
Да, може да го погледнем и така: купувате вино за вкъщи, а дегустацията в рамките на 8-те часа на събитието - от 13 до 21 ч. - ви излиза безплатно. Нека да обясня, защото не всеки е бил на Taste California, което проведохме в средата на февруари: билетът за събитието е 60 лв. (или вече изчерпаният контингент от 100 лв. за билет за двама), което осигурява вход и дегустации на всички вина, както и ваучер за покупка на вино на стойност 60 лв. от временния магазин на място, където така или иначе вината са с отстъпки. Да, важно е да кажа, че на този късен етап закупуването на билет дава ваучер за 40 лв., но така или иначе смятаме, че стойността е приятна. Всички вина, които ще видите на събитието, са с отстъпки и до 19.06. във всички наши магазини.
Интересен подход, усеща се успешен, на калифорнийското събитие малка опашка се беше заформила даже пред временния магазин.
Много даже е успешен, продажбите ни бяха по-високи от всеки друг такъв "магазин" на събитие, който сме отваряли. Реално това се роди като идея, защото в екипа наблюдавахме как по събития масово се дегустира, но малко се купува за вкъщи. Решихме да обърнем играта и се получи успешно - не само за нас, но и за посетителите. Те веднага си взимат това, което им е харесало, а ние можем да видим кои бутилки са предпочитани.
И ще продължите?
Да, ще продължим да го правим и за следващи събития, засега на 30 септември сме предвидили Taste Bordeaux, понеже колкото и да се харесва легендарният френски регион, толкова не го познаваме - у нас се внасят или най-скъпите бутилки, или най-евтините за 5 лв. в супермаркетите. Искаме да променим това и да покажем лицето му.
Мастъркласовете |