Новини

ОТ БРОЯ: Кристиян Йончев - не просто вино, а знания и емоции

Ани Коджаиванова 12 януари 2022, 10:14
Кристиян Йончев

Да продаваш френско вино в България съвсем не е толкова лесна задача, колкото може би звучи, особено ако виното идва основно от не твърде популярен в страната ни регион като Лангедок. Кристиян Йончев и съпругата му Вероника обаче го правят успешно вече 10 години. Във винените среди те са известни като познавачи с безупречен вкус, а компанията им "Мулен" е партньор на повечето добри ресторанти в София. Преди година те отвориха и собствен магазин и бар La Cave du Moulin в центъра на града - на ул. "Солунска" 33, който вече може да се похвали с лоялни клиенти.

Този успех не идва лесно и бързо - зад него стоят огромно желание и упорство, много усилия и време, прекарано в проучване и подбиране на автентични винопроизводители, така че да предложат качествено и различно вино.
С Кристиян Йончев разговаряме за пътя и историята на "Мулен", любовта към Лангедок, предизвикателствата да продаваш френско вино в България и за дълго чакания La Cave du Moulin.

Защо избрахте да внасяте и да продавате вино точно от този доста непознат за България регион, Лангедок?
Всичко започна от любовта ни към историята - интересуваме се много от историята на богомилите, която пък е свързана с тази на френските катари, живели в региона на Лангедок-Окситания. Той всъщност е изключително интересен и пъстър - двуезичен е и там използват френски и окситански език. Като цяло е много различен от по-познатата северна част на Франция. Така преди години започнахме често да пътуваме дотам и пътуването всъщност ни заведе при виното.
По стечение на обстоятелствата се запознахме с Франц Вен, собственик на едно от най-древните имения в Южна Франция - Château Massamier La Mignarde. Той е изключително интересна личност, човек силно запознат с историята на френските катари и връзката им с богомилите, a е и винопроизводител. Няколко години преди нашето запознанство неговото вино бе оценено като най-доброто в света в своята категория в конкурса International Wine Challenge в Лондон и избата му бе набрала сериозна популярност. Ние решихме да започнем да дистрибутираме и да продаваме неговите вина в България. Така той стана нашият пръв бизнес партньор и ментор, а ние бяхме вдъхновени да пренесем духа и вината на Лангедок-Русийон в България.

Едва ли е било лесно начало?
Най-малкото беше странно. Преди това аз години наред съм се занимавал с дистрибуция в една от големите компании в България, но не и на вино. Започнахме с внос на само няколко прекрасни червени вина. Беше през юли. Ако някой сега ми каже, че ще започне винен внос в България с червено вино насред лято, бих казал, че това не може да бъде. Когато обаче искаш нещо много силно, когато то е свързано с твоята страст, човек пропуска тези подробности. Тогава бяхме много вдъхновени и мисля, че именно това огромно желание в крайна сметка надделя над трудностите и грешките.
И така, като опознахме Лангедок, историята, виното, производителите, се влюбихме в региона. Постепенно започнахме да разширяваме асортимента.

С тези 10 години опит зад гърба си днес как подбирате избите и партньорите, с които работите?
Намираме ги на място и мисля, че това е правилният начин. И до днес прекарваме доста време в Лангедок, по 40 - 60 дни годишно, за да можем да попиваме от всичко: атмосфера, разнообразие от тероари, храна и вино.
Лангедок-Русийон е цяла вселена. Това е най-големият винен регион в света и във Франция - над една трета от цялото френско вино идва от там. Но има Лангедок и Лангедок - от големи кооперативи до блестящи малки производители. Ние бяхме убедени, че не трябва да работим с кооперативите или негосианите (търговци, които изкупуват грозде или готово вино от производители и го продават под собствен бранд - бел. авт.). Искахме да работим с производителите, хората, които са в лозята, които сами си вършат гроздобера, на които по ръцете им личи, че са винари. Тогава получаваш гаранция за качество, защото производителят застава с лицето си и ти знаеш кой е, можеш да се свържеш с него, ако е необходимо, и винаги, когато поискаш. Докато вината от кооперативи нямат това лице, нямат и същата гаранция за произход.
На място може лесно да прецениш този производител автентичен ли е, има ли собствени лозя или купува грозде, колко е отдаден на това, което прави. По-лесно е и да се ориентираш кои са добрите производители - когато забележиш например, че във всички добри местни ресторанти присъстват вина от дадена изба, става ти ясно, че тя явно е сред най-добрите. Държим на този принцип - не се отклоняваме и продължаваме да подбираме внимателно вече 10 години по тези критерии.
За нас като пионери във вноса на този регион е изключително важно да представим целия колорит на тази част на Франция и най-добрите производители от всичките ѝ апелации. Така успяваме да покажем цялото разнообразие на района - сортове, тероари, стилистика.

Трудно ли се продават тези вина в България и кой ги купува?
Преди десетина години в България никой не знаеше нищо за Лангедок - дори къде се намира, много хора си мислеха, че е регион на Германия примерно. Въобще общата представа за френското вино сред българите по това време беше много объркана. Първо нямаше много френско вино, второ това, което имаше, бе или много скъпо вино от световноизвестни брандове, или бяха посредствени, но пък силно надценени вина от популярни региони като Бордо - там например ножицата е много широка, има както вина за 500, така и за 5 евро. Така масово хората си мислеха, че френските вина са или недостъпни, или пък са силно надценени. Дори самите дистрибутори и вносители имаха по-повърхностни познания. Така че ние преди 10 години наистина бяхме пионери.
Започнахме да работим с ресторанти, тъй като профилът, който внасяме, е такъв - това са специални бутилки, които дори във Франция не ги срещаш в супермаркети. Трудно беше и продължава да е трудно, защото подходът при избор в заведенията в България е много по-различен от този във Франция. Тук най-често избора на вина правят собственикът и управителят, като част от тях се водят само от това какво на тях им допада. Разбира се, това е тяхно право, но и отговорност след това. За ресторант това едва ли е най-успешният подход - водещ трябва да е въпросът какво ще се хареса на гостите и най-вече ще се съчетават ли добре тези вина с ястията в менюто.
Клиентите искат да разнообразяват и търсят, но трябва ние да сме водещи в предлагането и представянето. И до днес работата с ресторанти е специфична, тъй като именно те са проводникът между производителите и потребителите. Затова невинаги е лесно да предадем чрез тях посланието до техните гости. Все още у нас е трудно ресторантът да си позволи да има сомелиер и именно тук е нашата роля - да влагаме усилия в обучения, обяснения, дегустации и т.н. Вярваме обаче, че макар и бавно, промяната е започнала и именно това ни мотивира да продължаваме в тази посока. Ресторантите са причината и да започнем да разширяваме портфолиото си с малко и подбрани изби от други френски региони - за да можем да покрием основните винени райони в листите им.

Магазинът ви и винен бар La Cave du Moulin работи от около година. Какво ви накара да го отворите цели девет години по-късно, и то насред ковид кризата?

Четете отговора на Кристиян и останалата част от интервюто в зимния брой на списание "Баккус", което може да поръчате ТУК с доставка до избран от вас адрес, или да го откриете в търговската мрежа в Elephant Bookstore, Chilli Hills Farm, Dabov Specialty Coffee, Grape Central, Imperial Gastrohub, Wine and Co, La Cave du Moulin, Biomag, Фантастико, бензиностанции ЕКО и ЛУКОЙЛ и др.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK