Какво яде българинът? Няколко въпроса и отговора
Каква храна си поръчва за вкъщи българинът - въпрос, чийто отговор не просто знаем и е на върха на езика ни, но и сякаш стомахът инстинктивно започва да къркори, предвкусвайки мезета и скара.
Това, оказва се, е картинката само донякъде. А много по-пълната картинка я имат Takeaway.com, които представят за първи път резултатите от данните за пазара на онлайн доставка на храна в България.
Съвсем накратко погледнато, тенденциите и навиците на българските потребители на услугата изглеждат така:
● Традиционната българска кухня е любима на по-голямата част от населението, но сред най-поръчваните ястия са и тези от италианска, американска и азиатска кухня.
● Ценят се сезонните и местни продукти, както и по-леки ястия като салати и супи.
Takeaway.com, част от Just Eat Takeaway.com, е едно от водещите приложения за онлайн поръчки на храна в България, както и в глобален мащаб. "Пандемията помогна за ускоряването на онлайн поръчването на храна като основна услуга за ресторантите, които успяха да запазят бизнеса си отворен по време на локадауна, и им даде възможност да осъзнаят ползите от дигитализирането на дейността им." - коментира Юлиана Хартарска, кънтримениджър на Takeaway.com за България, където платформата предлага повече от 30 различни вида кухня.
Шеф Силвена Роу в ролята си на коментатор споделя за партньорството си с компанията: "Харесвам етоса и принципите на Takeaway.com, начина, по който те въвеждат чувство на принадлежност у служителите си, както и доверието в нас, готвачите и ресторантьори, че храната ни ще бъде доставена с най-голямо уважение и любов!"
Вкусове и тенденции при доставката на храна: какво слагат българите в чиниите си? |
Резултатите показват преди всичко едно - българите залагат на традиционната, национална кухня, която се нарежда на първо място в класацията. Това е храната, която ни връща в детството и носи със себе си сладка носталгия. Предпочитани ястия изненадващо (а, може би не?) са пилешката супа и тараторът.
Второто място е отредено за италианската пица, която следва българската кухня по петите с вечната Маргарита, разнообразната Капричоза и любимата Пеперони.
На трето място на почетната стълбичка се нарежда и американската класика с хамбургера и с изразено предпочитание към чийз и пилешкия бургер. Любимите храни тук включват ястия, които носят моменти на радост и наслада без угризения. Към тях спадат и пилешките крилца по традиционна рецепта в стил Бъфало, както и пържените картофи. Наблюдава се още и интерес към вегетарианските и безмесни алтернативи на любимия бургер.
Азиатската кухня е на четвърто място сред потребителските предпочитания. Топ 3 на най-поръчваните ястия тук са пиле с ориз, донбури с пиле, пържен ориз със зеленчуци и яйца - българите избягват експерименти, когато става дума за азиатска кухня.
Българинът и вегетарианската кухня |
Вглеждайки се в поръчките от безмесната и изцяло постна категория, сред предпочитанията на българите тук са традиционни ястия като картофи и боб. Сред най-поръчваните вегетариански храни попадат още традиционните за страната таратор и шопска салата.
Кои ястия набират най-голяма популярност? |
Пица, дюнер и гирос - представителите на популярната италианска кухня и тази от Близкия Изток са добре познати у нас и изглежда той не може да им се насити.
В допълнение към най-поръчваните кухни данните разкриват и най-бързо развиващите се хранителни тенденции в България по региони.
От изток на запад: любимите храни на българите |
Пътувайки из страната, откриваме, че Югозападният регион (заедно с Благоевград и София), където има концентрация на студенти, генерира най-много поръчки в късните часове.
Североизточният регион е с изразено предпочитание към японската кухня, а Югозападният е "шампион по най-поръчвано ястие" с любимата пилешка супа.
Южният централен регион обича най-много азиатската кухня, а вегетарианските ястия са най-предпочитани в южните градове.
Италианските ястия са с най-голяма популярност в Северозапада. Това изглежда е и регионът, който обича и да похапва най-много сладко, съдейки по неизменния десерт като добавка към основното ястие в поръчката.
Кога и защо потребителите поръчват храна през платформата на Takeaway.com? |
Основните моменти, в които нашите потребители отварят приложението на Takeaway.com, за да поръчат хапване, остават вечерните часове, а като мотив е желанието да се наградят след натоварен ден. Преобладаващ процент (44% от всички потребители) признават, че и удобството, свързано с доставка, както и пестенето на време в готвене, са силен стимул при поръчка.
20% от потребителите на Takeaway.com гледат на момента с поръчка като ритуал, с който се възнаграждават и сами си подаряват малко удоволствие. 32% пък поръчват с ясната идея какво им се хапва, задоволявайки желание за конкретна храна.
18% от потребителите търсят специален повод, за да поръчат от Takeaway.com. Празнични и специални моменти като 8 март (Международен ден на жената), 14 февруари (Свети Валентин) и 7 януари (Ивановден) са и дните с най-висок обем в поръчките. Хората свързват тези малки празници с възможността да надградят момента като поръчат любимата си храна, знаейки, че ще намерят разнообразие от вкусове и кухня в приложението.
Знаете ли, че: |
За изминалата година "Шампион по храната за вкъщи" е потребител на Takeaway.com от Варна, който е поръчал цели 591 пъти, като 67 от тях са били "брънч".
Най-поръчваното ястие на Свети Валентин е пилешка супа, а на Нова година - чийзбургер.
Зимата е периодът с най-голям брой поръчки, които Takeaway.com генерира. Студените месеци са идеалното време за вкусно хапване, което да споделим с близки хора, потънали в уютната атмосфера на дома.
С нарастващата осведоменост за климатичната криза и ефекта от нашите действия върху околната среда потребителите все повече се стремят да балансират собствения си хранителен режим с грижата за планетата.
Шеф Силвена Роу споделя: "Наблюдава се повишен интерес към вегетарианската кухня и към флекситарианския режим. Българите също са част от тази тенденция. Традиционните ястия пък са сред топ предпочитаните, защото изискват повече време и умения, за да се сготвят правилно. Затова хората не искат да влагат излишно време, а направо да си поръчат любимото традиционно ястие."
Освен вкусно едно ястие трябва да може да стимулира сетивата и виждаме, че тенденцията е социалните мрежи и медиите да играят основна роля за възприемането на храната като изкуство и изживяване, докосващо всички сетива. Социалните медии са тези, които днес оформят вкуса, повлиявайки на потребителските навици в глобален мащаб, използвайки грабващо визуално съдържание.