Generation Z(ero) Alcohol
Generation Z(ero) Alcohol
През последните години поколението Z или Gen Z активно присъства в анализите на алкохолната индустрия, но по малко по-различен начин. Редица проучвания доказват, че именно родените между 1997 и 2012 година консумират в пъти по-малко алкохол, включително вино, а значителна част от тях го отхвърлят напълно - за разлика от предходните поколения на милениалите и Генерация X. Така основният въпрос, който вълнува бранша, е: дали Gen Z убива винената индустрия?
Причините, които посочват
Анкети на водещи световни анализатори показват, че сред най-честите причини днешните 20-годишни да не избират виното като напитка за разпускане или допълнение към обяда/вечерята си са: повишените разходи за живот, опасенията за здравето, неразбирането и неприемането на вкуса на виното, както и възприятието за винената индустрия като "елитарна".
Всичко това дава начало на една масирана антиалкохолна кампания в социалните мрежи като TikTok, която на моменти стига до крайности, разпространявайки лозунги като "Алкохолът е цигарата на 2024 година". Допълнително, препоръките на Световната здравна организация (СЗО), според които "нито едно ниво на консумация на какъвто и да е алкохол не е безопасно", допълнително насочват Gen Z към крайното решение - пълно въздържание.
Здравето - по-ценено от всякога
Основен аргумент на младото поколение за отказа от вино е доскорошната липса на информация за хранителните стойности върху винените етикети. Стремежът към по-ниска консумация на захар, вманиачаването в броенето на калории и необходимостта от прозрачност относно произхода на суровините са сред ключовите фактори при вземането на решение дали да изберат бутилка вино.
В отговор на тези очаквания Европейският съюз въведе ново изискване - от началото на 2024 г. всички производители на вино и алкохолни напитки са задължени да добавят QR код на задния етикет, предоставящ детайлна информация за състава. Въпреки това редица страни все още не са приели подобна регулация, което поставя под въпрос ефективността на тази стъпка за възстановяване на интереса към винената и алкохолната индустрия.
Виното - твърде елитарна напитка?
Поколението Z често се определя като най-податливото на "страх от провал", особено когато става дума за социални ситуации. Според винената писателка и преподавателка Мая Джонсън Дън от Рочестър, мнозина зумъри изпитват несигурност, когато наблюдават традиционни ритуали като завъртането на виното в чашата и помирисването му преди отпиване - действия, които за тях изглеждат сложни и неразбираеми.
Агресивната антиалкохолна кампания в социалните мрежи
TikTok - социалната мрежа №1 сред поколението Z - се е превърнала в най-голямата трибуна за мащабната антиалкохолна кампания. Послания като "Wine just is mid." и "Alcohol is finally getting the rep it deserves." са сред милионите коментари, които оформят негативното отношение на младите хора към алкохола.Кризата с продажбите на вино - малко цифри
- Американският анализатор Роб Макмилън публикува проучване през 2022 г., според което консумацията на вино в САЩ не се е повишила през 2021 г., въпреки отварянето на барове и ресторанти след COVID кризата.
- През 2023 г. анализ на Nielsen установява, че 45% от младите хора над 21-годишна възраст никога не са опитвали алкохол.
- Международната организация по лозата и виното съобщава, че през 2024 г. потреблението на вино е спаднало с 2,6% в световен мащаб, достигайки най-ниските нива от 1996 г. насам.
Алтернативите за индустрията - време за промени
🌱 Натурални вина
Натуралните вина се превръщат в една от основните алтернативи за индустрията. Те предлагат напитка с по-малко намеса, без изкуствени подобрители и с акцент върху устойчивото производство. Съчетани с артистични етикети и нишови събития, те привличат вниманието на скептичните зумъри, но и на други аудитории.
🍷 Безалкохолно и деалкохолизирано вино
Тези варианти може би са ключът към справянето с кризата в алкохолната индустрия.
Но какво представляват те?
- Нискоалкохолното вино се произвежда чрез стандартната технология, но с ранна беритба на гроздето и използване на специфични дрожди, което намалява съдържанието на алкохол.
- Деалкохолизираното вино (с под 0,5% алкохол) се създава чрез специални техники като обратна осмоза и вакуумна дестилация, които постепенно елиминират алкохолното съдържание.
Първият магазин за безалкохолно вино в Бордо
Изненадващо или не, великият френски винен регион Бордо също се адаптира към новите тенденции. Магазинът Belles Grappes, разположен в центъра на града, предлага изцяло безалкохолни вина - както местни, така и от Германия и Австрия. Всяка седмица винопроизводители посещават магазина, за да тестват нови алтернативи, което говори за нарастващия интерес към категорията.Какво предстои?
Живеем в интересни времена, а бъдещето на винената индустрия ще зависи от способността ѝ да се адаптира. Въпреки настоящите тенденции, виното присъства в човешката история от над 8000 години. И макар днешните нагласи да са различни, едно е сигурно - любопитството към вкусовете и ритуалите на пиенето няма да изчезне, дори в тези "трезви" времена.