OT БРОЯ: Какво се случва през есента на сцената в България?
Независимият дух на малца
Когато професионалисти като Николай Нейков, Асен Станев и Георги Точев застанат зад едно събитие, очакванията са високи - и с пълно право. Те отдавна са доказали, че умеят да създават формати, в които детайлът, съдържанието и профилът са в равновесие. Тази година Whisky Show Sofia отново оправда репутацията си на най-профилираното и концентрирано уиски събитие в България - фестивал, който тържествува и издига света на уискито с аромата на малц, дъб и време.
Светът на независимите
Whisky Show Sofia е фестивал, който отдава почит на майсторството, на ръката на дестилатора, на търпението и на времето. Затова една от отличителните характеристики, избрана като философия на събитието, е недопускането на други категории алкохол. Няма джин, няма ром, няма текила. Само уиски - във всичките му форми и нюанси, като представените етикети са само от независими дестилерии и независими бутилиращи компании, както и от отдавна изчезнали и редки издания, single cask и лимитирани серии - без корпоративни структури и без маркетинг филтри.
Тази година осмото му издание насочи вниманието към имена, които олицетворяват свободния дух на уиски индустрията - Gordon & MacPhail, Berry Bros. & Rudd, Compass Box, Adelphi, Artist Collective, Douglas Laing, Hunter Laing, Wemyss Malts, наред с други, както и емблематични издания от дестилерии, които не се страхуват да експериментират с профила, с дъба и да създават автентичен стил.
Те са интересни с това, че ни позволяват да се докоснем до алтернативен и автентичен аспект на познатото уиски - тъй като често купуват дестилати от световноизвестни брандове, а след това избират дали да ги отлежават по сходен начин или да тръгнат по съвсем различен технологичен път. От една страна, това е форма на творческа свобода, а от друга - достъп до висок клас уиски на по-достъпна цена.
Подобна практика е възможна благодарение на дългогодишна индустриална традиция в Шотландия, утвърдена още през XIX век. Тогава, в стремеж към баланс между производството и търговията, дестилериите започват да продават част от своите дестилати на независими търговци - independent bottlers. Това не е формален закон в съвременния смисъл, а исторически установено правило на открития пазар: всяка дестилерия може да предлага част от продукцията си на външни бутилиращи компании, които имат правото да отлежават, смесват и бутилират по собствена рецепта и под собствен етикет, при спазване на прозрачност за произхода.

С времето тази практика се превръща в един от най-ценните културни и технологични феномени в света на уискито. Днес можем да опитваме уискита, произведени в същите дестилерии като най-известните търговски марки, но пречупени през друга визия - различен избор на бъчви, период на отлежаване, алкохолен градус или без студена филтрация. Това са бутилки, които показват другото лице на познатото уиски - по-често необработено, автентично и честно. В по-малки партиди, често бутилирани от една единствена бъчва, с естествен цвят и естествен алкохолен градус.
Old & Rare - уиски от епохи, които няма да се повторят
На щанда Old & Rare имаше бутилки от различни епохи, включително дестилати от 70-те години на XX век и от дестилерии, които вече не съществуват. На снимката са три редки представители на затворената през 2004 г. Littlemill Distillery - едни от последните оригинално бутилирани издания от производителя, както и бутилка, пусната от независим бутилировач. Този щанд беше като жива енциклопедия на уиски историята - възможност да се опитат вкусове, които вече не се произвеждат, и да се усети духът на друго време.

New World & Exotic Whiskies - вкусът на новия (уиски) свят
В контраст с Old & Rare, щандът New World & Exotic Whiskies показа другата страна на света - непозната, разнообразна и пълна с изненади. Традиционно силното присъствие на Япония беше придружено от уискита от Тайван, Австралия, Нова Зеландия и Индия. Особен интерес предизвика Индия - дестинация, която доскоро беше екзотична на уиски картата, а днес е сред най-бързо растящите пазари и производители. На място се дегустираха етикети от най-старата и известна индийска дестилерия - Amrut (осн. 1948). Първоначално с търговска насоченост и договор с Министерството на отбраната за производство на уиски за индийската армия, след 2004 г. Amrut влиза на световния пазар на малцово уиски (чрез миниатюри за хотели и ресторанти) и отваря пътя на Индия към статут на голям производител.

Образование и култура в чаша
Един от отличителните елементи на събитието е образователната му мисия. Мастъркласовете бяха достъпни и интелигентно структурирани - с лек формат и подход, който позволява на всеки, независимо от нивото, да се включи.
Masterclass: Sherry & Whisky Tasting беше интригуващ небцов акцент, посветен на връзката между шерито и уискито. Трите дегустирани стила шери - Amontillado, Oloroso, Pedro Ximénez - показаха как именно испанската винена традиция придава дълбочина, цвят и аромат на шотландските дестилати. Опитахме три малцови уискита от GlenAllachie, отлежавали в съответните типове шери бъчви, и усетихме как те оформят характера им - не просто дегустация, а кратък пътеводител по органолептика.
Още един силен клас - Masterclass: Porto & Whisky Tasting - беше посветен на традиционната връзка между португалското винопроизводство на портвайн (Port) и шотландските дестилерии. Водещият Асен Станев ни преведе през три стила портвайн - Ruby, Late Bottled Vintage, 10-годишно Tawny - съчетани с три малцови уискита от GlenAllachie, Arran и Tomatin, отлежавали в съответните бъчви. Дискусията и дегустацията показаха колко дълбоко тези две традиции се преплитат. Порт бъчвите могат да придадат плътност и сладост, но и да лимитират производителите, насочвайки вкусовия профил към дескриптори на червени плодове. Балансът между характер и влияние на бъчвата е истинско изкуство - урок, поднесен по изключително задълбочен начин.
Вечните фестивални класики - сушеното месо и сирената - получиха звездeн статут благодарение на Хосе Мартин Мийан, испански шеф-готвач и майстор резач на хамон. Под неговия нож хамон Ibérico de bellota беше нарязан с перфектна дебелина и оптимална температура - така, че мазнината да се разтопи точно в момента, когато докосне небцето. В съчетание с типичните сирена манчего и занаятчийски хляб, тези деликатеси не бяха просто допълнение - те бяха кулинарно продължение на уискито.
Опитахме специално кафе и коктейли от Стефан Христосков и Алфер Мехмедов, които дебютираха техния чисто нов бранд FlavouRITs в концепцията "Coffee to Cocktails" по време на феста. Водени от своето мото да правят това, което обичат по най-добрия и достъпен за всеки начин, те представиха селекция кафе от Колумбия и Бразилия и уиски коктейли.
OT БРОЯ: Какво се случва през есента на сцената в България?
Ексклузивно и отблизо с Краля на негронито
Мауро Махджуб, които е направил милиони чаши от легендарния коктейл, бе в София и даде интервю специално за "Бакхус"
От броя: РОМантичен сезон
Ромът става все по-голяма категория заради своето разнообразие и всесезонност - тъкмо в това е и чарът му
Тенденции в бар индустрията през 2022
Индустрията отгръща нова страница с опреснен подход към преживяванията
ОТ БРОЯ: Twinkle, twinkle, little bar
Откритията, заради които предстои пренаписавне на учебниците по миксология, и среща с Холивуд отблизо на Athens Bar Show
ОТ БРОЯ: Градът е гладен и заведение дебне отвсякъде
Не само чашата, но и чинията следва винаги да е наполовина пълна. Разговор със 7 заведения по повод COVID мерките и бъдещето на сектора.
Протеиновите храни – мит и истина
Денят на мавруда – празник на българските сортове и на идентичността във виното
Наздраве за второто издание на феста за натурално вино!
7 есенни кулинарни празника в Европа, заради които си струва да пътувате
Спортът и храната: ритуали на споделеност
От Дуранкулак до Варна. По дирите на вкусната храна

