Ало, ало
За повечето от нас това не е добра новина, но трябва да я преглътнем като факт. Романтичната представа за парижани, седнали в бистрото на ъгъла на дълъг и разточителен обяд с две-три чаши вино, или на още по-дълги вечери в уютни ресторанти, осветени само от свещи, все повече избледнява.
Париж е завладян от нова тенденция и тя далеч не е така идилична и "парижанска" - доставката на храна. Все повече французи вече нито готвят в къщи, нито излизат да се хранят навън, а с няколко клика си поръчват готова храна, която пристига направо пред вратата. The Verge вижда в това, ако не заплаха, то поне предизвикателство за френската култура и навици.
Услугите на Seamless, UberEats, Maple са отдавна традиция за големите американски градове. Новото е, че тази практика вече е доста разпространена и в Париж. Става дума за приложенията Foodora, Deliveroo, Take Eat Easy, и UberEats. През последните месеци печалбите им вървят нагоре, при това лавинообразно. Рекламите са в метрото, по спирките, навсякъде, и обещават храна от топ ресторанти в рамките на десет минути. Най-често се доставя от куриери на колела или скутери, защото най-лесно избягват задръстванията.
Ако за Америка, градове като Лондон, или за мегаполисите в Азия това е практика от много години, за Франция става дума за гигантска кулинарна промяна. Бързата и лесна храна по никакъв начин не се вписва във вековната, велика гастрономическа традиция на страната. Тъкмо обратното – тя влиза в тежък конфликт с нея.
Естествено, че доставката на храна не е нещо ново за Франция, и пример е сайтът Allo Resto, който съществува от 1998 г. Но оттук се поръчвали предимно пици, суши, китайска храна, и най-често за тях се чака поне час.
От края на миналата година старт-ъп компании и нови сайтове и апликации се радват на голям успех, най-вече в Париж. Конкуренцията им е най-вече в разнообразието на предложенията и времето на доставката. Оказва се, че този модел работи добре и за самите ресторанти, особено в пиковите им моменти на посещения.
Ситуацията извън Париж, все пак, не е такава. Според проучване на френския телевизионен канал BFM, само 6 000 от 150 000 ресторанта из Франция в момента предлагат тази услуга. Повечето от въздържащите се ресторантьори смятат, че това променя културата и автентичността на френската закуска, обяд и вечеря. Но старите навици също се променят. Времето за обяд се е свило драстично. През 2009 г. той трае средно само едни жалки 22 минути. И това е в полза на заведенията и веригите за бързо хранене.
Някои смятат, че това е само малка част от кулинарната трансформация, която бавно, но стабилно, в момента се наблюдава във Франция, и прави много хора недоволни.
"Непоклатимата традиция на домашното готвене се промени през последните 20 години", казва за The Verge Люк Дюбанше, основател на международния гастрофестивал Omnivore. "И изобщо не съм сигурен, че това е нещо добро за френската култура."