Повече от 80% от българите се обръщат към здравословните опции, когато поръчват храна
Традиция с усет към модерното
Хранителните навици на българите са се променили през изминалата година, балансирайки местните вкусове с глобалните влияния. Данните на Takeaway.com показват нарастващо търсене на по-здравословни хранителни опции, приоритизиране на автентичната кухня и превръщането на ежедневните моменти в поводи за събирания с близките. Местната, италианска и американска кухня доминират в поръчките, но нараства интересът на българина и към тайландски, ориенталски и японски кулинарни вкусове.
Докато световните тенденции подчертават иновациите и експериментирането, то от проведеното социологическо проучване за локалния пазар българските потребители наблягат на простотата, качеството и емоционалната връзка с храната. Тези различия отразяват как местните вкусове се формират от културните ценности и практичния начин на живот. Макар глобални тенденции като нощното хранене и яденето на популярни храни, вдъхновени от филми и знаменитости да не намират значителна почва у нас, то българите имат вкусов допир в следните направления:
Автентична кухня: потребителите ценят прозрачността и проследимостта, като се фокусират върху това откъде идва храната им и как е направена. Почти 80% от анкетираните в социологическото проучване посочват, че за тях е от съществена важност храната, която консумират да е автентична, с проверени и близки до дома съставки.
Храната като грижа за себе си: храната все повече се възприема не само като средство за изхранване, но и като начин да подпомогнеш на здравето си. В България почти 94% вярват, че храната има значителен принос за здравето им, а пък 82,9% активно търсят по-здравословни опции при поръчката на храна за вкъщи.
В чест на храната: ежедневните моменти се превръщат в повод за празнуване. 67,2% от анкетираните българи споделят, че дейности като да се поглезиш с любимата си храна или напитка, както и да си поръчаш храна правят деня им по-специален.
Поглед към вкусовете на бъдещето
Вече за трета поредна година от Takeaway.com изследват промените в нагласите на българите спрямо храната и за този период от компанията виждат как предпочитанията у нас се развиват към изследване на нови кулинарни територии, но и активно поддържане на връзката с местните вкусове. Изводите от направените проучвания показват, че компанията се развива в правилната посока и се стреми да отговори на променящите се вкусови навици на своите потребители.
"Българският потребител се променя - търси баланс, качество и моменти на щастие във всяко хранене. Като лидер в сектора на доставки за храна, разпознаването на бъдещите тенденции още днес е неразделна част от същността на Takeaway.com. Това ни позволява не само да отговорим подобаващо на променящите се очаквания на потребителите, но и да вдъхновяваме нашите партньори към по-иновативни кулинарни решения.", коментира Юлиана Хартарска, кънтри мениджър на Takeaway.com за България.
Ключови данни, както и пълният списък на Хранителни тенденции в България, могат да бъдат разгледани тук.
Данните от проучването на Takeaway.com са събрани посредством вътрешен статистически измервания, отчетени в периода юли 2023 до юли 2024 година. Социологическото проучване е проведено чрез онлайн анкета сред 1005 респонденти и е представително за градското население на България.
Относно Takeaway.com / Just Eat Takeaway.com N.V.: |
---|
Just Eat Takeaway.com (LSE: JET, AMS: TKWY, NASDAQ: GRUB) е глобален лидер на пазара за онлайн доставка на храна. Със седалище в Амстердам, Компанията е фокусирана върху свързването на потребители и ресторанти чрез своите платформи, като предлага на потребителите голямо разнообразие от храни. Just Eat Takeaway.com основно си сътрудничи с ресторанти за доставка, но също така предоставя собствени услуги за доставка на ресторанти, които не предлагат собствена доставка. Компанията бързо се разраства и се превръща във водещ пазар за онлайн доставка на храна, с оперативна дейност в САЩ, Обединеното кралство, Германия, Нидерландия, Канада, Австралия, Австрия, Белгия, България, Дания, Франция, Ирландия, Израел, Италия, Люксембург, Нова Зеландия, Норвегия, Полша, Португалия, Румъния, Испания и Швейцария, както и чрез партньорства в Колумбия и Бразилия. |