Бъдещето на стареенето на виното
Виното е сред малкото неща, които се подобряват с годините. Но кой има време да чака?
Виното на промяната
Този въпрос задава в заглавието на статията си Лети Тийг в "Уолстрийт джърнъл". И споделя с читателите отговора, базиран на задълбочено проучване.
"Представителите на милениум поколението (родените между 1980 и 2000 г. бел.ред.) се интересуват много повече от историята на едно вино, отколкото от самото вино", смята 29-годишен главен сомелиер в нюйоркски ресторант. "Много посредствени вина се продават само заради историята, с която вървят." До известна степен, той съжалява, че младите клиенти, които биха се поинтересували защо едно вино е велико, а друго - просто добро, са много малко. Примерът е супер популярното в момента Pét-Nat (от pétillant-naturel, рустикални пенливи вина, произвеждани по стар метод), което никога не може да стигне класата на доброто шампанско.
Друг сомелиер обяснява тези дупки в познанията за виното на това поколение с непрестанното и стръвно търсене на новото cool. Без значение, дали то ще се окаже оранжевото вино, или словенските шардонета. Но ефектът е очевиден: все повече ресторанти в Америка предлагат словенско шардоне.
Очевидно е още, че това е поколение, което може да диктува и променя модата във всякакви области. Милениум групата е абсолютно просветена в технологиите, пряко ангажирана с проблемите на околната среда, и търсеща легендите зад нещата, които обича и консумира. Включително и питиетата.
Лети Тийг се среща с възможно най-много представители на това поколение, което по някакъв начин е свързано със света на виното. Ето обобщени изводите й:
Милениумите не признават 100-точковата система. Смятат я за остаряла, и никога не биха дали повече пари, само защото еди-кое си вино има 92 точки. Трябва им история и нещо, което лично ги засяга или намират за интересно.
Бунтарски вкус, търсене на по-интересното и по-малко популярното. Примерно, днес има ресторанти, в които не се предлага каберне от Напа или шардоне от Нова Зеландия - двете вина, станали задължителни, благодарение на предишните поколения, поколението X и бумърите.
Харчат по-малко пари за вино, в сравнение с предишните поколения.
Не се интерсуват от никави рейтинги, предпочитат доброто ревю. Освен това имат неистова жажда за знания. Ако става дума за предпочитаното от тях вино, ще стигнат до най-малкия детайл. Много от тях ще минат курсове за сомелиери.
Известно е, че на милениум поколението не му пука за лукса, то не е лоялно към брандовете. Затова никак не е чудно, че виненият бизнес се опитва всячески да влезе в главите на тази потребителска група и да отгатне какви са желанията им. А те, по всичко личи, ще бъдат задоволени. До 2017 г. те ще имат по-голяма покупателна способност от всяка друга демографска група.
Лети Тийг провежда и няколко дегустации с типични представители на младото поколение. Форматът им е групи с двама мъже и две жени на възраст между 25 и 32 години. На тях има вина, които младите официално припознават като любими: просеко, червено кюве /Бордо/, ризлинг, божоле, москато, малбек, и едно типично хипстърско - Cour-Cheverny, бяло от Лоара. Цената на всички е между 15 и 20 долара - любимият им ценови сегмент.
Групата отхвърля избраното просеко /Le Vigne di Alice Doro/. Било им твърде плодово. Всъщност, оказа че не харесвали много просекото. А това, че харесват мозелския ризлинг, в никакъв случай не означава, че биха си го купили. Те просто не знаят почти нищо за немските вина. "Не са ли всички сладки?", пита един от групата. "Хипстърското" Cour-Cheverny е прието добре, но не остават особено впечатлени от историята, която Тийг им разказва - за непознатия бял сорт Romorantin, който почти е изчезнал. "Ако историята му беше по-интересна, може бих щях да харесам повече виното." Божолето /Fleurie на Château de Fleurie/ - "твърде леко". Богатият малбек Achaval Ferrer Mendoza е приет много добре, и всички знаят по нещо за малбека. В същото време ги смущава, че има твърде много различни видове малбеци, и никога не биха си поръчали в ресторант. Хитът е червеното кюве, но никой не знае, че бордо-то всъщност е кюве. В началото не се впечатляват от него, струва им се твърде танинесто и сухо, но когато Тийг им педлага сирене към него, нещата се преобръщат.
Ако един милениум ще купува вино, той признава мнението на консултантите и търговците. Пет пари не дава за специализираните сайтове и списания. Най-важен е личният контакт.
Ще направят ли революция във винения свят, пита Лети Тийг. Ще заменят ли бордото и бургундското за словенско вино? Може би. До момента те действително направиха много, за да извадят на бял свят малки производители или непознати сортове. И все пак, за революция все още се искат доста по-широки и дълбоки познания за виното. Само добрата история не стига.
Бъдещето на стареенето на виното
Виното е сред малкото неща, които се подобряват с годините. Но кой има време да чака?
От дисквалификацията до победата: Герман Гочев завоюва титла за България в Атина
Барманът е на първо място в състезанието Metaxa Twelve 2025
Острието на промяната
Как шеф Владислав Пенов от ресторант "Космос" спечели отличие от The Best Chef Awards 2025
Независимият дух на малца
Само уиски, само независими дестилерии, редки бутилки и майсторство без компромис – Whisky Show Sofia 2025 превърна занаятчийството в мярка за стойност.
7 есенни кулинарни празника в Европа, заради които си струва да пътувате
От Дуранкулак до Варна. По дирите на вкусната храна
От Рим до Хонконг: Bar Leone оглави класацията The World’s 50 Best Bars 2025
Първият азиатски бар, който печели титлата "Най-добър бар в света", е ода на римската простота – и я поднася със стил в Хонконг.