На по чаша

Старата история на младото вино

Детелина Христова 15 ноември 2017, 17:46

Със Стефан Дюлае, председател на Управителния съвет на Френско-българската търговска и индустриална камара, разговаряме за Деня на божоле нуво в ролята му на домакин на празника от множество години.

Разкажете ни повече за младото вино и Божоле, Бургундия?

Това е приятна, типична френска история между виното и празника. Истинска приказка. След войната, през 1951 г., производителите на вина от района на Бургундия, по-специално между градовете Лион и Макон имали страшно много вино, защото годината била добра и топла, а реколтата – изобилна. След като се оказват с наистина огромни количества, помолили френската държава да им позволи да продават вино, което да бутилират на момента. Тогава е било забранено така да се продава вино, било е задължително да се изчака процесът на винификация. Поискали такова разрешение и го получили. Производителите решили, че трябва да изберат под каква форма да го продават и го нарекли божоле нуво, което е и името на региона. Особеността на това вино е, че то се прави от сорта гаме. Основната му характеристика е, че трябва да се пие веднага, най-късно до края на съответната година. Производителите през 50-те години се чудели как да накарат клиентите си да купят младото вино,и съответно да го изпият веднага.

Често казваме, че маркетингът и комуникациите за нищо не служат, обаче тогава са използвали чисто маркетингова стратегия, казвайки си, че за да го продават, трябва да му направят празник. Решили да определят дата, на която да го продават – третия четвъртък на месец ноември.
Когато аз бях дете в Париж (за нас французите това е фантастичен празник), си спомням, че всички бистра, кафе-барове отваряха своите витрини, слагаха маси пред заведенията си и сервираха хляб, сирена и колбаси.
И до днес хората след работа и служебните си ангажименти, изпиват по чаша-две в приятелска атмосфера и се забавляват. Тази традиция към днешна дата вече се е разпространила из цял свят. Например, в Япония
днес ще се отворят над 6 милиона бутилки божоле нуво и ще празнуват заедно с французите. В САЩ ще се изпият повече от милион и половина бутилки. В България също уважаваме тази традиция на божоле нуво. Ние не правим празник на улицата, защото сме Търговска камара, но пренасяме атмосферата в София и ежегодно посрещаме представители на държавните институции и местния и международен бизнес – около 2000 гости.

Добър посланик ли е божоле нуво?

Мисля, че да – в традицията на божоле нуво има стойности около виното и празнуването, които са общи за България и Франция.

Това е най-голямата празнична вечер за бизнес общността в България. Когато започнахме да празнуваме деня в България, през 2002 г. бяхме 300 души. Днес ограничаваме бройката до 2000, но бихме могли да посрещнем и 4000,
ако не трябваше се съобразяваме с възможностите на местата за провеждане на вечерта.

Каква е собствената Ви любима комбинация мезета към божоле нуво?

Божоле нуво има лек, плодов вкус и затова е най-добре да се пие като аперитив с предястия, а не с основни и по-силни на вкус ястия. Моето предпочитание е за сирена и сушени колбаси от свежо месо. Друга особеност е, че има местни сирена от същия регион и хората обичат да комбинират божоле с тях – идеята за така наречения тероар.

Какво друго ни разказва божоле нуво, освен приказка за празнично настроение?

Важно е да отбележим, че успехът на божоле нуво не се дължи само на един производител – той отразява усилията на всички производители от региона Божоле. Това е прекрасен пример за това, към какво могат да се насочат българските производители – независимо, че сме конкуренти-производители, по темата "божоле нуво на световния пазар", ние сме обединени.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK