Новини

Бирата на бъдещето: зелена, безалкохолна и социално отговорна

Бакхус, СПБ 11 април 2025, 12:26

20 години устойчивост, иновации и грижа за общността - така българската пивоварна индустрия отбеляза своята зрялост на тазгодишния Пролетен бирен салон.

На фона на бирени дегустации, студийна атмосфера с Добрина Чешмеджиева и присъствието на ключови фигури от бизнеса и институциите, Съюзът на пивоварите в България (СПБ) очерта визията си за пивоварството - едновременно модерно, отговорно и дълбоко свързано с потребителите и околната среда.

Бира с мисия

Съвременната бира е не просто напитка - тя е част от сложен пъзел, в който се вплитат социална ангажираност, иновации и устойчиво производство. През 2024 г. продажбите на бира у нас достигат 5,16 млн. хектолитра, а приходите за бюджета надхвърлят 435 млн. лева. Но цифрите далеч не са всичко.
Пивоварите у нас вече не говорят само за вкус, стил и пяна - говорят за етика, прозрачност и въздействие. "Качеството и прозрачността пред потребителите са наши основни принципи", заяви председателят на СПБ Владимир Иванов. Отраслът вече предлага над 15 нови продукта, включително глобални премиум марки и нарастващ избор от безалкохолни бири - със 35% ръст в потреблението им през изминалата година.

ESG - не просто абревиатура

Пивоварите приемат ESG политиките (екологични, социални и управленски стандарти) като основа на бъдещето си. През 2024 г. еко инвестициите на сектора възлизат на 6 млн. лева. Фокусът е върху кръговото използване на ресурсите и намаляване на отпадъците. Пластмасовите опаковки вече намаляват устойчиво - с 37% по-малко ПЕТ бутилки спрямо 2020 г., а стъклото се използва повторно в 30% от случаите.
Крайната цел? Въвеждане на национална депозитна система за връщане на опаковки. По примера на 15 други държави от ЕС, където подобни системи вече работят успешно, България подготвя свой законопроект с активно участие на СПБ. Според Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза, това ще бъде истински тласък към кръгова икономика и култура на връщане и рециклиране.

Хората зад чашата


Без хората, пивоварната индустрия не би била това, което е. Със средна заплата от 2680 лв., браншът е сред водещите в страната по доходи. Според Мария Минчева от Българската стопанска камара, иновативните програми за обучение и грижа за служителите са ключови за привличането и задържането на кадри.


Бирата вече не е просто "сезонен продукт", а културен маркер, индустриален двигател и носител на нови ценности. А когато тя се прави с мисъл за природата, обществото и бъдещето - тогава всяка чаша наистина има вкус на отговорност.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK